2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Met de vaststelling van het GMP+ en het opstellen van de mobiliteitsvisie (behandeling februari 2022) is de basis gelegd waarmee ook in de toekomst met meer inwoners en bijhorend verkeer, maatregelen bijdragen aan het halen van de doelen uit het programma. Het Maatregelenprogramma GMP+ bevat projecten en maatregelen voor de korte termijn (2022-2025). De afstemming met werkzaamheden aan het rioolstelsel vergroot de efficiëntie en vermindert overlast van werkzaamheden voor omwonenden.

Hieronder is de volgorde aangehouden uit de begroting 2021. Voor komende jaren is in het GMP+ verkeersveiligheid als belangrijkste doelstelling aangemerkt.

Doel 1: Een betere bereikbaarheid van onze woonkernen en bedrijventerreinen.
Het participeren in regionaal verband op projectniveau (bijvoorbeeld Dorpensingel Bemmel) en de regionale agenda c.q. regionale oplossingen (bijvoorbeeld aanpak A325 en voorbereiding OV-concessie) verbetert de bereikbaarheid en de integraliteit van maatregelen voor auto, OV en fiets.

Doel 2: Een betere verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
De verkeersveiligheid is verbeterd door een combinatie van fysieke ingrepen in de weginrichting (uitvoeringsmaatregelen bij verschillende kruispunten en oversteekplaatsen) en gedragsbeïnvloeding (communicatie via verkeersveiligheidscampagnes).

Doel 3: Minder hinder van doorgaand verkeer in de vorm van geluid, luchtverontreiniging en barrièrewerking.
Beperkingen in verband met COVID-19 zijn oorzaak geweest van minder verkeer en verkeershinder in 2021. Veranderingen voor de Papenstraat in Bemmel die verkeershinder reduceren kunnen pas worden opgepakt na realisatie van de geplande ontsluiting van bedrijventerrein De Houtakker.

Doel 4: Stimuleren van meer gebruik van OV en fiets (verminderde verkeersdruk en duurzame mobiliteit).
Ondanks de gevolgen van COVID-19 op het openbaar vervoer is het ons samen met de provincie en het Rijk gelukt om het openbaar vervoer in Lingewaard zo veel als mogelijk te laten doorrijden. Met uitzondering van de nachtbussen, zijn er geen buslijnen geschrapt. Ook lijn 35 is blijven rijden.
Met de uitbreiding van laadpunten voor elektrische auto’s zijn ook de voorzieningen voor verduurzaming van autogebruik in de gemeente verbeterd. Voor nieuwe fietspaden die de veiligheid en/of een snelle fietsverbinding naar Arnhem verbeteren, zijn plannen in voorbereiding.

Indicatoren

In de programmabegroting 2021 zijn bij dit programma geen indicatoren opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2022 11:21:45 met de export van 06/15/2022 15:17:54