2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

In het algemeen zijn veel verkeersprojecten in 2021 getemporiseerd. Met beperkingen voor fysiek overleg met omwonenden en de prioriteit van het GMP+ en de mobiliteitsvisie is het noodzakelijk geweest om een aantal uitvoeringsmaatregelen door te schuiven naar 2022.Ook hier geldt dat in dit verslag nog de volgorde is aangehouden uit de begroting 2021.

Bereikbaarheid (doel 1)

  • Begin 2021 hebben we het regionaal verkeersmodel geactualiseerd voor Lingewaard op basis van recente verkeerstelcijfers, ruimtelijke ontwikkelingen en het herkomst- en bestemmingsonderzoek voor Lingewaard;
  • We hebben kruispuntanalyses uitgevoerd voor 21 kruispunten in Lingewaard;
  • In 2021 hebben we de verkeersstudie ontsluiting Huissen op A325/Arnhem afgerond;
  • Samen met de gemeente Nijmegen hebben we een verkeersstudie Dorpensingel uitgevoerd. Deze zal onderdeel zijn van de bestemmingsplanprocedure in 2022;
  • Er is een wijzigingsplan opgesteld en in procedure gebracht voor de realisatie van de ontsluiting Karstraat-Houtakker II. Begin 2022 wordt de reactienota afgerond. We gaan dan verder met de juridische procedures;
  • Eind 2021 zijn we gestart met de verkeersstudie ontsluiting Essenpas;
  • We zijn in 2021 betrokken bij de opgave Verbonden Regio van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen. Samen met de regio, provincie en gemeenten zijn diverse studies, projecten en acties uitgevoerd of opgestart. Een voorbeeld hiervan is de gebiedsaanpak A325/N325, het opstellen van een multimodaal verkeersmodel voor de regio en een verkenning van de snelfietsroute Arnhem-Huissen.
  • De planvoorbereidingen voor de doortrekking A15 zijn medio 2021 grotendeels stil komen te liggen. Er wordt gewacht op een uitspraak van de Raad van State, voordat er verdere stappen worden gezet.

Uitvoering maatregelen uit het Gemeentelijk MobiliteitsPlan (doelen 2, 3 en 4)

  • Op het gebied van het verbeteren van verkeersveiligheid hebben we in 2021 deelgenomen aan meerdere verkeersveiligheidscampagnes (o.a. Wij gaan weer naar school, BOB-campagnes en de fietsverlichtingscampagne);
  • In 2021 hebben we het Maatregelenprogramma GMP+ opgesteld voor de periode 2022-2025. Hierbij maakten we gebruik van de resultaten uit de eerder genoemde verkeersonderzoeken. Daarnaast is hiervoor een onderzoek naar de verkeersveiligheid van rotondes en een verkeersonderzoek Plan Driegaarden uitgevoerd;
  • Daarnaast zijn we met enige vertraging (door COVID-19 en diverse bezwaar- en beroepsprocedures) doorgegaan met de planvoorbereiding van meerdere verkeersprojecten uit het GMP2017 en het CUP 2018-2022, zoals:
    • Aanpak Nielant-Wagenweg (Huissen);
    • Aanpak kruispunt Kapelstraat-Hegsestraat (Gendt)
    • Herinrichting Papenstraat (Bemmel)
    • Fietsvoorzieningen de Plak (Bemmel)
  • Door opgelopen vertraging in de uitvoering in het rioleringsproject ’t Zand is de uitvoering van het kruispunt Karstraat-Zandsedwarsstraat uitgesteld naar 2022. De reconstructie van de Gochsestraat, die daarna moet plaatsvinden is volop in voorbereiding. De planvoorbereiding hiervan loopt door in 2022.
  • In 2021 zijn de Nijmeegsestraat in Gendt en Kamervoort in Angeren heringericht in combinatie met rioolvervangingen;
  • Voor de oversteeksituatie aan de Ressensestraat van het Rijnwaalpad heeft de gemeenteraad in juli 2021 door middel van een amendement gekozen voor handhaving van de bestaande situatie;
  • Er is een plan opgesteld voor de realisatie van een aantal oplaadpalen voor e-bikes en de uitbreiding van fietsparkeervoorzieningen. Beide plannen worden in 2022 uitgevoerd;
  • In 2021 zijn een beperkt aantal 30- en 60 km/uur-zones ingesteld, waaronder een 60 km/uur-zone in het buitengebied van de Kommerdijk en een 30 km/uur-zone op de Nijmeegsestraat (Gendt).
  • In 2021 is er groot onderhoud gepleegd op diverse wegen, kruispunten en fietspaden in onze gemeente. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Dorpstraat Gendt, fietspad Looveer, Flierensestraat, rotonde Ir. Molsweg-Stadswal-Stadsdam, de Waaldijk Gendt, ingang sportpark Ressen. Ook zijn de bermen op de dijken drastisch aangepakt.

Verduurzaming (doel 4)

  • In 2021 heeft Allego in Lingewaard 11 openbare oplaadpalen (22 oplaadpunten) voor elektrische auto’s geplaatst:
  • Bij onderhoud en vervanging van houtwerk in bruggen en trappartijen (in Bemmel en Huissen) en bij het verwijderen van graffiti in twee tunneltjes zijn gerecycled hout en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen gebruikt;
  • Verlichtingsarmaturen zijn vervangen in de wijken Lootakkers (Gendt) en ’t Hoog (Bemmel) en langs de toegangsweg naar Klein Rome in Bemmel. Op NEXTgarden zijn de laatste oude verlichtingsarmaturen vervangen. Het energiegebruik van alle openbare straatverlichting in 2021 was 1.027.500 KWh. De besparing in verbruik ten opzichte van 2020 is 14% en ten opzichte van 2019 23%.  
  • Zie voor meer acties de paragraaf Kapitaalgoederen onder Wegen , Civieltechnische kunstwerken , Openbare verlichting
Deze pagina is gebouwd op 06/20/2022 11:21:45 met de export van 06/15/2022 15:17:54