4. Onderwijs

Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we bereikt?

Doel 1: Kinderen en jongeren ontwikkelen zich veilig en prettig gedurende hun schoolperiode. Er is een netwerk van ketenpartners dat zorgt voor goede preventie en dat actief inspringt als dat nodig is.
We intensiveerden samen met de coalitie Opgroeien en Opvoeden in 2021 de samenwerking tussen kinderopvang, scholen en gemeente. Zodat we de kinderen in een kwetsbare thuissituatie beter in beeld kregen en preventief/actief konden handelen waar nodig.

Doel 2: Goede gebouwen voor scholen die voldoen aan de huisvestingseisen.
We hebben in het kader van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) verder uitvoering gegeven aan de 4 benoemde projecten (OBC Bemmel, IKC Het Sterrenbos, IKC De Vonkenmorgen en IKC De Doornick).

Doel 3: 99,1% van de leerlingen tot 23 jaar behaalt een startkwalificatie en maximaal 4,9 leerlingen per 1.000 inwoners zijn ongeoorloofd afwezig. Dit ten opzichte van 2019.
In schooljaar 2019-2020 behaalde 98,2% een startkwalificatie. Het relatieve verzuim voor schooljaar 2018-2019 (laatst bekende cijfer) was 12.

Doel 4: Instroom in specialistische dyslexiezorg beperken.
We hebben de regionale afspraken voor dyslexie aangescherpt om de instroom in dyslexiezorg te normaliseren. Hiermee hebben we de instroom in specialistische dyslexiezorg beperkt.

Doel 5: Het taboe rondom laaggeletterdheid doorbreken, bewustwording creëren en het aantal laaggeletterden verminderen.
We werkten aan het verkleinen van het taboe rondom laaggeletterden door te investeren in laaggeletterdheid, bijvoorbeeld tijdens de nationale voorleesdagen.

Indicatoren

Verplichte indicator

Meetbaar resultaat 2021

Verwacht
resultaat

Behaald
resultaat

Absoluut verzuim

Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen van 5-18 jaar.

0

0*

Relatief verzuim

Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners van 5-18 jaar.

4,9

12**

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat (VSV'ers).

0,9

1,4*

*cijfer 2020 (onbekend is wanneer de cijfers van 2021 opgenomen worden in het dashboard onderwijs)
**cijfer 2019 (onbekend is wanneer het cijfer van 2021 opgenomen wordt in het dashboard onderwijs). Ter vergelijking: 2015 (17), 2016 (7), 2017 (6), 2018 (13)

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2022 11:21:45 met de export van 06/15/2022 15:17:54