4. Onderwijs

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

Basisonderwijs en kinderopvang (doel 1 en 4)

  • De versterking in de samenwerking met onze partners draagt bij aan de integrale ondersteuningsstructuur voor kinderen van 0 tot 12. Samen met het onderwijs en kinderopvang is een activiteitenoverzicht opgesteld op basis van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Deze NPO-middelen zijn bedoeld om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen.
  • Met onderwijs en kinderopvang hebben we nieuwe resultaatafspraken gemaakt voor de voor- en vroegschoolse (VVE) educatie. Hiermee zetten wij in op uitvoering en monitoring van de nieuwe VVE, de kwaliteit ervan in kinderopvang en onderwijs, ouderbetrokkenheid en gezinsondersteuning.
  • Door het regionaal aanscherpen van de afspraken, bevorderden wij dat alleen kinderen die specialistische dyslexiezorg nodig hebben, hiervoor in aanmerking komen. Dit komt voort uit maatregel 13.3 van de taskforce en draagt bij aan een beperking van de kosten.

Onderwijshuisvesting (doel 2)

  • Samen met de schoolbesturen en kinderopvang zetten we de uitvoering van de eerste termijn van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) voort:
    • Voor OBC Bemmel hebben we het volgende gedaan:
      • In april 2021 hebben we het Ruimtelijk, Functioneel en Technisch Programma van Eisen afgerond.
      • In september 2021 hebben we samen met het schoolbestuur de aanbestedingen van de architect, installateur, constructeur en installatie-adviseur afgerond.
      • In november 2021 hebben we de samenwerkingsovereenkomst tussen het schoolbestuur en de gemeente definitief gemaakt.
      • In december 2021 is het stedenbouwkundig adviesrapport afgerond en opgeleverd.
      • We zijn gestart met het maken van een schetsontwerp.
    • Voor IKC Het Sterrenbos hebben we op 22 juni 2021 besloten dat dit IKC nieuwbouw krijgt. Het schoolbestuur heeft gekozen voor nieuwbouw op de huidige locatie. Daarna hebben we in oktober 2021 de massastudie afgerond. Deze is op 24 november 2021 aan de gemeenteraad gepresenteerd.
    • Voor IKC De Vonkenmorgen hebben we op 29 februari 2021 besloten dat dit IKC nieuwbouw krijgt. Daarna zijn we gestart met de massastudie om de locatie voor nieuwbouw te kunnen bepalen. De concept massastudie hebben we op 24 november 2021 aan de gemeenteraad gepresenteerd.
    • Voor IKC De Doornick is in maart 2021 het huisvestingsonderzoek afgerond. Op 28 september 2021 hebben we besloten dat dit IKC nieuwbouw krijgt op de huidige locatie. We hebben een aanbesteding opgestart om de bouwprocesmanager aan te trekken.
    • Voor IKC Binnenstebuiten hebben we op 8 juni 2021 ingestemd met de aanvraag tot uitbreiding met twee lokalen voor onderwijs. Het schoolbestuur is bouwheer. In afstemming met onze gemeente is het schoolbestuur gestart met de voorbereiding.  
  • De gymnastiekvergoeding is voor alle locaties toegepast op basis van de beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs.
  • Op 5 januari 2021 is het juridisch eigendom van het Pro College Bemmel overgedragen aan het schoolbestuur. We zijn gestart met de overdracht van het juridisch eigendom van IKC Het Drieluik en IKC ’t Holthuus.

Onderwijs/educatie/leerlingenvervoer (doel 1 en 3)

  • In juli 2021 hebben we de subsidieregeling voor peuteropvang en voorschoolse educatie geëvalueerd en aangepast na intensief overleg met de gesubsidieerde kinderopvanginstellingen. Belangrijke aanleiding hiervoor was de invoering van de pedagogische medewerker in de voorschoolse educatie als onderdeel van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (OAB).
  • Samen met de aanpassing van de subsidieregeling voerden wij de peutermonitor Lingewaard in. Hiermee brengen wij informatie vanuit de gemeente, GGD en kinderopvang samen. En komt er inzicht in het bereik van kinderen en de bijbehorende financiën.
  • Sinds 1 januari 2021 zijn wij aangesloten bij het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL). Het RBL heeft zich in het schooljaar 2020-2021 gericht op het voorkomen van schooluitval en ongeoorloofd thuiszitten. Ook richtten zij zich op het vinden van passende oplossingen voor jongeren. Om hiermee ook alle voortijdig schoolverlaters perspectief te bieden op een diploma, dagbesteding en/of arbeid met een passend traject.
  • We continueerden het project van MEE Gelderse Poort waarmee leerlingen zelfstandig leerden reizen met OV of fiets.
  • We stimuleerden ouders om hun kinderen vaker zelf naar school te brengen. Hiermee versterkten wij de relatie tussen thuis en school en verminderden wij de inzet van taxivervoer.

Laaggeletterdheid (doel 5)

  • We besteedden minimaal 3 keer per jaar expliciete aandacht aan laaggeletterdheid, bijvoorbeeld tijdens de Nationale Voorleesdagen en de Week van Lezen en Schrijven.
  • We werkten samen met het Taalnetwerk Overbetuwe en Lingewaard aan het verkleinen van het taboe rondom laaggeletterden. We zorgden voor een educatief aanbod en continueerden de inzet van de coördinator taalhulp. Om deelname aan de samenleving en zelfredzaamheid te stimuleren, organiseerden wij vanuit de bibliotheek diverse activiteiten, met name voor de doelgroep minder geletterden en senioren.
  • Professionals en vrijwilligers zijn vanwege de COVID-19-maatregelen digitaal getraind.
  • We hebben taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen) toegevoegd aan het lezerspanel om onze dienstverlening nog toegankelijker te maken.
  • De evaluatie vindt in 2022 plaats.  
Deze pagina is gebouwd op 06/20/2022 11:21:45 met de export van 06/15/2022 15:17:54