9. Bestuur en ondersteuning

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

 
Een betrouwbaar, transparant en professioneel bestuur (doel 1)
We verbeterden de begrijpelijkheid van een aantal brieven en andere teksten.

  • Het lezerspanel heeft meegekeken met twee grotere projecten; het nieuwe digitale platform samen.lingewaard.nl en de nieuwe digitale afvalwijzer.
  • Daarnaast is het panel gevraagd om feedback te geven op twee specials in het Gemeentenieuws: de afvalspecial van juni en de Begroting in één oogopslag. De feedback namen we mee bij verbetering van de stukken.

We integreerden integriteit beter in een aantal processen
Het bespreken van dilemma’s op het gebied van integriteit vraagt om fysieke bijeenkomsten. Door COVID-19 vonden deze niet plaats. Een integraal en samenhangend integriteitsbeleid voor de gemeenteraad, voor het college en de ambtelijke organisatie stelden we daarom nog niet op. Dit is gepland voor 2022.

  • In januari is de gedragscode toegelicht aan raad en college. We stelden de gedragscode vervolgens in de raad van maart vast.
  • De werkgroep bereidde een Protocol vermoedens integriteitsschendingen politieke ambtsdragers voor. Deze wordt is in maart 2022 vastgesteld.
  • Naast aandacht voor integriteit bij nieuwe medewerkers die de eed- of belofte afleggen, maakt de gedragscode inmiddels actief onderdeel uit van het proces van benoeming. Bij het ondertekenen van het contract tekent de medewerker ook de gedragscode.
  • Ook bij nieuwe bestuursleden wordt actief aandacht besteed aan de gedragscode. We zijn gestart met de voorbereiding van een avond ter introductie op integriteit voor de raad na de verkiezingen.

Een betrouwbare en sterke partner in de regio (doel 2)

We namen in 2021 actief deel in regionale overlegverbanden.

  • We stemden regionale besluitvormingsprocessen zorgvuldig af en zorgden voor heldere en transparante besluitvorming over regionale onderwerpen binnen de gemeente.
  • In november stelden we de regionale agenda vast waarin de 5 opgaven van de Groene Metropoolregio (verbonden regio, productieve regio, circulaire regio, ontspannen regio en groene groeiregio) zijn uitgewerkt. Zowel ambtelijk als bestuurlijk zijn we bij alle opgaven actief betrokken. Ook werkten we aan de verstedelijkingsstrategie en stelden we de bouwstenen hiervoor vast. Samen met Overbetuwe leverden we input voor de gebiedsuitwerking middengebied, dat onder de verstedelijkingsstrategie valt.
  • Met de komst van de Groene Metropoolregio is de samenwerking met Overbetuwe in het middengebied extra belangrijk geworden. In september 2021 stelden beide gemeenteraden de strategische agenda middengebied vast. Hierin namen we op wat onze gemeenschappelijke uitgangspunten zijn. Deze agenda vormt ons vertrekpunt voor onze input in de Groene Metropoolregio.
  • De voorbereiding en behandeling van de P&C-documenten van de verbonden partijen deden we in onderling overleg met de andere deelnemende gemeenten. Dit deden we bijvoorbeeld bij de VGGM en Park Lingezegen.
  • In 2021 evalueerden we geen verbonden partij. Wel namen we het functioneren van de gemeenschappelijke regeling (GR) Park Lingezegen onder de loep. Dit naar aanleiding van de wijziging van de GR die begin 2021 in werking trad. We beoordeelden hoe ons bestuur de verhoudingen in het dagelijks bestuur (DB) en Algemeen bestuur (AB) ervaart.

Inwoners en organisaties staan centraal in onze dienstverlening (doel 3)

We verbeterden de digitale dienstverlening voor de inwoner.

  • We maakten het mogelijk dat de inwoner digitaal een rijbewijs kan aanvragen en online een huwelijksceremonie kan aanvragen en regelen. Inmiddels vinden 80% van de aanvragen voor een huwelijk en 30% van de aanvragen voor een rijbewijs digitaal plaats.
  • We startten met de voorbereiding van de invoering van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Deze wet treedt op 1 januari 2023 in werking. Deze wet geeft de burger recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze.
  • We stelden een team met medewerkers van verschillende disciplines samen die met elkaar werken aan het verbeteren van de onlinedienstverlening.
  • We gingen door met de Bouw-app. De Bouw-App is gebruikt als aanvulling op andere communicatiemiddelen zoals website en bewonersbrieven. In mei 2021 deden we via de Bouw-App een tevredenheidsonderzoek. Daaruit bleek dat de gebruikers het een goede aanvulling vinden op de overige communicatie. De gebruikers zijn (zeer) tevreden over dit middel en vinden het fijn om actuele informatie te krijgen. Ze vinden het ook interessant om achtergrondinformatie te ontvangen.

We verbeterden processen vanuit het perspectief van de klant aan de hand van de serviceformule methodiek

  • Meer informatie hierover staat vermeld in paragraaf 5, bedrijfsvoering.

We verbeterden de voorwaarden voor onze dienstverlening

  • We bedachten een oplossing voor de bereikbaarheid tijdens piekmomenten in de dienstverlening. We stelden het bereikbaarheidsprotocol ‘Zo zijn we bereikbaar in Lingewaard’ op. Hierin staan de afspraken om te zorgen dat wij goed bereikbaar zijn voor onze klant. In 2022 stellen we het bereikbaarheidsprotocol vast.

We voerden onze plannen uit samen met inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties

  • We haalden ideeën op uit de samenleving, onder meer in de Wijk- en Dorpsontwikkelingsplannen, ondersteunden initiatieven vanuit inwoners (zoals Lingewaard Doet), losten problemen samen op door in gesprek te gaan met elkaar en namen inwoners mee in noodzakelijke ontwikkelingen. Daar gaan we in de toekomst mee door.
  • Online verstevigden we participatie en interactie, onder meer met de website www.samen.lingewaard.nl

We informeerden en betrokken onze inwoners en ondernemers bij zaken die in Lingewaard spelen

  • Hiervoor zetten we allerlei communicatiemiddelen in: onder andere via onze website, onze sociale media, (nieuws)brieven en via onze gemeentepagina’s of specials in Het Gemeentenieuws. We verstevigden de online mogelijkheden voor participatie en interactie.
  • Vanwege de coronamaatregelen konden veel informatiebijeenkomsten niet live doorgaan. Vaak werd dan gekozen voor een digitaal alternatief. Zoals het vooraf opnemen van een digitale presentatie en deze online delen. Inwoners konden vervolgens hierop reageren; individueel of in een onlinebijeenkomst. Ook organiseerden we veel online informatieavonden.
  • Het afgelopen jaar hebben we het online platform Samen Lingewaard ingezet voor de volgende projecten:
  • Project Zilverkamp (Zilverkamp steeds mooier)
  • Woningbouw Zandsestraat Bemmel
  • Gebiedsvisie Bemmel-Haalderen
  • Herinrichting Gochsestraat
  • Beleidsregels uitwegenbeleid (ter inzagelegging)
  • Laadvisie en plaatsingsbeleid (ter inzagelegging)
  • Afvalpanel

Het niveau van participatie was vooral informeren en raadplegen. Met projectleiders/beleidsmakers kijken we hoe Samen Lingewaard steviger ingebed kan worden in participatietrajecten.

We stimuleerden nadrukkelijk het communiceren in duidelijke taal

We houden de organisatie scherp op duidelijke taal. Dit doen we onder meer door mee te lezen met artikelen, brieven, beleid en collegevoorstellen. Ook begonnen we met de trainingen Schrijven in duidelijke taal en Helder en Strategisch Adviseren. Hiervoor maakten we een Lingewaardse oplegger.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2022 11:21:45 met de export van 06/15/2022 15:17:54