Paragrafen

Paragraaf 4 Financiering

Renterisico's

Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de renterisiconorm. De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren als percentage van de begroting. De toegestane kasgeldlimiet is 8,5% van het begrotingstotaal.

De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Het renterisico is het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. De renterisiconorm houdt in, dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.

In de volgende overzichten worden de renterisico's op de korte en lange schuld getoetst aan de wettelijke norm uit hoofde van de Wet fido.

Kasgeldlimiet per 31-12-2021

Omvang begroting per 1 januari 2021

114.314

Kasgeldlimiet in procenten van de grondslag 

8,50%

Kasgeldlimiet in bedrag 

9.717

(Bedragen x EUR 1.000)

Realisatie

Kwartaal

1: jan-mrt

2: apr-jun

3: jul-sep

4: okt-dec

Jaar

Vlottende schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

2.667

0

0

0

667

Schuld in rekening-courant

1.632

0

0

0

408

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld

0

0

0

0

0

Totaal vlottende schuld

4.299

0

0

0

1.075

Vlottende middelen

Uitgeleende gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Contante gelden in kas

0

0

0

0

0

Tegoeden in rekening-courant

1.709

4.264

9.394

10.501

6.467

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

0

0

0

0

0

Totaal vlottende middelen

1.709

4.264

9.394

10.501

6.467

Toets kasgeldlimiet

Totaal netto vlottende schuld

2.590

-4.264

-9.394

-10.501

-5.392

Toegestane kasgeldlimiet

9.717

9.717

9.717

9.717

9.717

Ruimte (+) / Overschrijding (-)

7.127

13.980

19.111

20.217

15.109

Volgens de Wet financiering decentrale overheden (fido) mag de kasgeldlimiet gedurende twee achtereenvolgende kwartalen overschreden worden. Zoals uit voorgaande tabel blijkt, zijn we heel 2021 binnen de norm gebleven. We hadden zelfs vanaf het tweede kwartaal een aanzienlijk bedrag op onze lopende rekening staan. Zoals ook aangegeven onder het kopje "Financiering", onderdeel "Leningenportefeuille" komt dit door het later uitvoeren van investeringen, de nog niet doorbetaalde subsidie en de verkopen van grond op de industrieterreinen.

Renterisiconorm en renterisico's van de vaste schuld per 31-12-2021

(Bedragen x EUR 1.000)

2021

2022

2023

2024

Renterisico op vaste schuld

realisatie

budget

budget

budget

1a. Renteherziening op vaste schuld o/g

0

0

0

0

1b. Renteherziening op vaste schuld u/g

0

0

0

0

  2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b)

0

0

0

0

3a. Nieuw aangetrokken vaste schuld (o/g)

0

10.000

10.000

5.000

3b. Nieuw verstrekte lange leningen (u/g)

0

0

0

0

  4. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a - 3b)

0

10.000

10.000

5.000

  5. Betaalde aflossingen

2.636

2.636

2.636

2.636

  6. Herfinanciering (laagste van 4 en 5)

0

2.636

2.636

2.636

  7. Renterisico op vaste schuld (2 + 6)

0

2.636

2.636

2.636

Renterisiconorm

  8. Begrotingstotaal per 1 januari

114.314

114.314

114.314

114.314

  9. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage

20%

20%

20%

20%

10. Renterisiconorm

22.863

22.863

22.863

22.863

Toets Renterisiconorm

10. Renterisiconorm

22.863

22.863

22.863

22.863

  7. Renterisico op vaste schuld

0

2.636

2.636

2.636

11. Ruimte(+) / Overschrijding(-) (10 - 7)

22.863

20.227

20.227

20.227

Het renterisico op de vaste schuld blijft in de periode 2021-2024 ruim binnen de norm.

Deze pagina is gebouwd op 06/20/2022 11:21:45 met de export van 06/15/2022 15:17:54