Overzicht van incidentele baten en lasten
De provincie geeft in haar begrotingscirculaire 2021 aan, dat het BBV geen scherpe definitie geeft van wat incidenteel en structureel is. Het BBV laat ruimte voor (interpretatie)verschillen, omdat dit past bij de eigen beoordeling van de lokale omstandigheden. Gemeenten benutten deze ruimte volgens de provincie in (te) grote mate, hetgeen leidt tot discussies tussen de gemeenten en de toezichthouder. Om deze discussies te beperken heeft de provincie een ambtelijke handleiding incidentele baten en lasten opgesteld die gebruikt kan worden om de jaarstukken en de begroting op te stellen.
Het gebruik van de nieuwe handleiding en het overleg met de toezichthouder hierover heeft geleid tot substantiële aanpassingen van de interpretatie of een post incidenteel of structureel is. Deze zijn:
- Als de taak structureel is, is het géén incidentele post, ongeacht of het eenmalig is. Alle begrote baten en lasten op het overzicht incidentele baten en lasten in de begroting 2021 zijn onderdeel van structurele taken en zijn dus volgens de nieuwe inzichten structureel.
- Een last of een baat wordt alleen opgenomen wanneer hij materieel is, dat wil zeggen substantieel van omvang. De gemeente mag zelf deze grens bepalen. De provincie stelt voor 0,01 tot 0,05% van de omzet. Wij stellen voor € 50.000, omdat dit aansluit bij de grens waarover we rapporteren bij onder- en overschrijdingen.
- Alle mutaties in de reserves zijn per definitie incidenteel, behalve de reserves die afschrijvingslasten dekken. Dus ook de jaarlijkse gelijkblijvende dotaties worden als incidenteel beschouwd.
Baten en lasten:
In het overzicht incidentele baten en lasten van de jaarrekening 2021 hebben we de werkelijke baten en lasten opgenomen volgens de nieuwe inzichten. De begrote baten en lasten zijn de bedragen zoals ze oorspronkelijk zijn opgenomen in de begroting aangevuld met de door de raad vastgestelde begrotingswijzigingen. Bij alle begrote baten en lasten ontstaat dus een verschil, omdat de werkelijke baat of last volgens de nieuwe inzichten structureel is en dus niet in het overzicht is opgenomen.
Mutaties in de reserves:
Ook bij de mutaties in de reserves ontstaan er veel verschillen door de nieuwe interpretatie. Om de kolom werkelijk en begroot (na wijziging) beter op elkaar aan te laten sluiten, hebben we er voor gekozen om de mutaties in de reserves die in de begroting 2021 opgenomen waren in het overzicht ‘structurele mutaties reserves’ over te hevelen naar het overzicht incidentele baten en lasten als ze volgens de nieuwe inzichten incidenteel zijn.
| Werkelijk 2021 | Begroot 2021 na wijziging | Verschil 2021 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begrote incidentele lasten en baten | lasten en/ baten | toevoeg. reserves | onttrekk. Reserves | effect | lasten en/ baten | toevoeg. reserves | onttrekk. Reserves | effect | lasten en/ baten | toevoeg. reserves | onttrekk. Reserves | incident. effect |
Programma 1 Veiligheid | ||||||||||||
Explosievenopruiming | - | - | 9 | 9 | - | - | 9 | 9 | - | - | - | - |
Totaal Programma 1 Veiligheid | - | - | 9 | 9 | - | - | 9 | 9 | - | - | - | - |
Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | ||||||||||||
Budgetoverhevelingen | - | -108 | - | -108 | - | -108 | - | -108 | - | - | - | - |
Civieltechnische kunstwerken onttrekking + jaarlijkse dotatie | - | -18 | 21 | 4 | - | -18 | 21 | 4 | - | - | - | - |
Straatmeubilair vervanging jaarlijkse dotatie | - | -20 | - | -20 | - | -20 | - | -20 | - | - | - | - |
Rehabilitatie wegen jaarlijkse dotatie | - | -70 | - | -70 | - | -70 | - | -70 | - | - | - | - |
Dekking bijdrage regionaal mobiliteitsfonds regio Arnhem | - | - | 60 | 60 | - | - | 60 | 60 | - | - | - | - |
Revitalisering Zilverkamp vrijval saldo reserve | - | - | 24 | 24 | - | - | - | - | - | - | 24 | 24 |
Kwartiermaker dijkversterking tlv algemene reserve | - | - | - | - | -22 | - | 22 | - | 22 | - | -22 | - |
Storting in reserve onderhoud wegen | - | -5.000 | - | -5.000 | -5.000 | - | - | -5.000 | 5.000 | -5.000 | - | - |
Parkeerfonds toev.project Weverstraat /onttrekk onderzoek | - | -24 | 20 | -5 | - | -24 | 20 | -5 | - | - | - | - |
Vormen investeringsreserve fietsvoorzieningen | - | -2.100 | - | -2.100 | - | -2.100 | - | -2.100 | - | - | - | - |
Vormen investeringsreserve maatregelen GMP | - | -3.591 | - | -3.591 | - | -3.591 | - | -3.591 | - | - | - | - |
Dekking fietsvoorziening uit fonds bovenwijks | - | - | 350 | 350 | - | - | 350 | 350 | - | - | - | - |
Dekking bochten Karstraat uit fonds bovenwijks | - | - | 2.500 | 2.500 | - | - | 2.500 | 2.500 | - | - | - | - |
Totaal Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat | - | -10.930 | 2.975 | -7.955 | -5.022 | -5.930 | 2.973 | -7.979 | 5.022 | -5.000 | 2 | 24 |
Programma 3 Economie | ||||||||||||
Budgetoverhevelingen | - | -96 | 140 | 44 | - | -96 | 140 | 44 | - | - | - | - |
NEXTgarden overheveling van ARgrondexploitatie naar AR | - | -750 | 750 | - | - | -750 | 750 | - | - | - | - | - |
AR grondexploitatie bijstelling verliesvoorziening | - | -363 | - | -363 | - | - | - | - | - | -363 | - | -363 |
AR grondexploitatie storting tussentijdse winstneming | - | -2.741 | - | -2.741 | - | - | - | - | - | -2.741 | - | -2.741 |
Algemene reserve grondexploitatie dekking uitgaven 2021 | - | - | 88 | 88 | - | - | 30 | 30 | - | - | 58 | 58 |
Totaal Programma 3 Economie | - | -3.950 | 978 | -2.972 | - | -846 | 920 | 74 | - | -3.104 | 58 | -3.046 |
Programma 4 Onderwijs | ||||||||||||
Budgetoverhevelingen (w.o. onderwijsachterstanden) | - | - | 90 | 90 | - | - | 90 | 90 | - | - | - | - |
Onderwijsachterstanden (131.400 Lasten en baten) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Totaal Programma 4 Onderwijs | - | - | 90 | 90 | - | - | 90 | 90 | - | - | - | - |
Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | ||||||||||||
Reserve kunst jaarlijkse dotatie | - | -8 | - | -8 | - | -8 | - | -8 | - | - | - | - |
Landschapsfonds bijdragen en dekking prog.landschap | - | -36 | 47 | 11 | - | -8 | 47 | 39 | - | -28 | - | -28 |
AR gondexploitatie afstorten bijdrage RO | - | -137 | - | -137 | - | - | - | - | - | -137 | - | -137 |
Combinatiefunctionarissen actualisatie sportbeleid | - | - | 14 | 14 | - | - | 14 | 14 | - | - | - | - |
Huur tijdelijke lokalen Jonge kracht | - | - | 11 | 11 | -11 | - | 11 | - | 11 | - | - | 11 |
Totaal Programma 5 Sport, cultuur en recreatie | - | -181 | 72 | -109 | -11 | -16 | 72 | 45 | 11 | -165 | - | -154 |
Programma 6 Sociaal Domein | ||||||||||||
Budgetoverhevelingen | - | -61 | 364 | 303 | - | -101 | 364 | 263 | - | 40 | - | 40 |
TF Sociaal Domein; Aansl. Zorgstruct. Onderwijs (100.000) | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
TF Sociaal Domein; Beleidsadv. kwaliteitsmedew. job-hunter | - | - | - | - | -300 | - | - | -300 | 300 | - | - | 300 |
TF Sociaal Domein; resultaatbestemming 2020 | - | - | 347 | 347 | - | - | 347 | 347 | - | - | - | - |
WMO-hulpmiddelen (toevoeging ivm verkoop hulpmiddelen) | - | -24 | 193 | 169 | - | - | 193 | 193 | - | -24 | - | -24 |
Was en strijk pilot tlv BR Stimulering huishoudelijke hulp | - | - | 100 | 100 | -100 | - | 100 | - | 100 | - | - | 100 |
Onttrekking bestemmingsreserve Sociaal Domein ivm TF | - | - | 984 | 984 | - | - | 1.044 | 1.044 | - | - | -60 | -60 |
Totaal Programma 6 Sociaal Domein | - | -85 | 1.988 | 1.903 | -400 | -101 | 2.048 | 1.546 | 400 | 17 | -60 | 357 |
Programma 7 Volksgezondheid en milieu | ||||||||||||
Budgetoverhevelingen | - | -12 | 12 | - | - | -12 | 12 | - | - | - | - | - |
Transitiefonds energie storting opbrengst zonnepanelen | - | -35 | - | -35 | - | - | - | - | - | -35 | - | -35 |
Transitiefonds energie Warmte-Infra Bedrijf / warmtenet | - | - | - | - | - | - | 300 | 300 | - | - | -300 | -300 |
Energietransitie tlv transitiefonds energie | - | - | 184 | 184 | -340 | - | 340 | - | 340 | - | -156 | 184 |
Totaal Programma 7 Volksgezondheid en milieu | - | -47 | 196 | 148 | -340 | -12 | 652 | 300 | 340 | -35 | -456 | -152 |
Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | ||||||||||||
Budgetoverheveling | - | -583 | 307 | -276 | - | -595 | 307 | -288 | - | 12 | - | 12 |
AR grondexploitatie storting tussentijdse winstneming | - | -21 | - | -21 | - | - | - | - | - | -21 | - | -21 |
AR grondexploitatie mutaties faciliterende projecten | - | -41 | 192 | 151 | - | - | - | - | - | -41 | 192 | 151 |
AR grondexploitatie Aloysiuslocatie | - | - | 1.700 | 1.700 | - | - | 300 | 300 | - | - | 1.400 | 1.400 |
AR grondexploitatie voorbereidingsbudget onderzoek en visie | - | - | 100 | 100 | - | - | 100 | 100 | - | - | - | - |
Inzet woningbouw: grex Ancari/ projectkst tijdelijke woningen | - | - | 142 | 142 | - | - | 142 | 142 | - | - | - | - |
Voorbereiding en Implementatie Omgevingswet | - | - | 375 | 375 | -375 | - | 375 | - | 375 | - | - | 375 |
Totaal Programma 8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | - | -645 | 2.816 | 2.171 | -375 | -595 | 1.224 | 254 | 375 | -50 | 1.592 | 1.917 |
Programma 9 Bestuur en ondersteuning | ||||||||||||
Budgetoverhevelingen | - | -882 | 888 | 6 | - | -894 | 888 | -6 | - | 12 | - | 12 |
Algemene reserve inzet rente lening Vitens | - | - | 100 | 100 | - | - | 100 | 100 | - | - | - | - |
Grondsanering gemeentewerf | - | - | 7 | 7 | - | - | 7 | 7 | - | - | - | - |
WOZ - wijziging waarderingsgrondslag | - | - | - | - | -50 | - | - | -50 | 50 | - | - | 50 |
Toevoeging opbrengst precariobelasting | - | -2.081 | - | -2.081 | 3.431 | -2.040 | - | 1.391 | -3.431 | -41 | - | -3.472 |
Opbrengst precariobelasting afbouwen t.g.v. AR | - | -1.047 | - | -1.047 | - | -1.047 | - | -1.047 | - | - | - | - |
Vrijval reserve precariobelasting | - | - | 12.140 | 12.140 | - | - | 12.083 | 12.083 | - | - | 58 | 58 |
Restant reserve precariobelasting storten in AR | - | -4.299 | - | -4.299 | - | -4.242 | - | -4.242 | - | -58 | - | -58 |
Teambuildingsactiviteiten tlv IZA-gelden | - | - | - | - | -18 | - | 18 | - | 18 | - | -18 | - |
Totaal Programma 9 Bestuur en ondersteuning | - | -8.309 | 13.135 | 4.826 | 3.363 | -8.223 | 13.095 | 8.236 | -3.363 | -87 | 40 | -3.410 |
Totaal incidentele baten en lasten | - | -24.148 | 22.259 | -1.889 | -2.785 | -15.723 | 21.083 | 2.575 | 2.785 | -8.425 | 1.176 | -4.464 |