Inwoners staan centraal in onze dienstverlening!
Om inwoners goed van dienst te kunnen zijn, is het essentieel om de bedrijfsvoering op orde te hebben. Daarom zijn we continue bezig om onze bedrijfsvoering te verbeteren.
T.a.v. procesgericht werken richtten we ons op sturing en control
- We verbeterden het proces rondom de P&C-cyclus.
- We bereidden een overgang naar een nieuw personeels- en salarissysteem voor waarmee wij verwachten in de toekomst beter en makkelijker managementinformatie te kunnen ontsluiten.
We verbeterden processen vanuit het perspectief van de klant
- We verbeterden verschillende dienstverleningsprocessen aan de hand van de uitkomsten van de processen die in 2020 door "de wasstraat" gegaan zijn. De wasstraat is een methode die bestaat uit verschillende verbeterstrategieën om de klant centraal te stellen. Daarnaast inventariseerden we welke processen volgend jaar "door de wasstraat gehaald kunnen worden".
- We startten met de werving van een contactfunctionaris Wet open overheid die zorgt dat inwoners snel hun informatie kunnen krijgen. En we bereidden de werving van een adviseur dienstverlening voor. Deze medewerker krijgt de taak om de dienstverlening verder te verbeteren, door o.a. het opzetten van een kennisbank en het verbeteren van processen.
- We ontwikkelden het dienstverleningsspel ‘Lingeweg’. Het doel van deze (op Levensweg gebaseerde) serious game, is medewerkers ervan bewust te maken dat zij in een dienstverlenende organisatie werken. We willen dit spel inzetten rondom actuele thema’s zoals de voorbereiding op de Omgevingswet.
We maakten informatie toegankelijker om meer integraal gebiedsgericht te kunnen werken
Informatie over onze gemeente is nu op te vragen met dezelfde wijk- en buurtindeling die het CBS hanteert. Daarmee wordt het makkelijker gegevens aan elkaar te verbinden. Dit levert nieuwe informatie en inzichten op.
We betrokken inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties bij onze plannen.
Via bijvoorbeeld de Wijk- en Dorpsontwikkelingsplannen, wijkplatforms en Lingewaard Doet haalden we ideeën op uit de samenleving, ondersteunden we initiatieven van inwoners en losten we problemen samen op. We namen de inwoners mee in noodzakelijke ontwikkelingen. Online verstevigden we participatie en interactie door o.a. de website www.samen.lingewaard.nl.
We maakten medewerkers bewuster van wat integraal opdrachtgever/opdrachtnemer van ons vraagt
Zo zorgden we ervoor dat projecten scherper geformuleerd werden en dat rollen en verantwoordelijkheden helderder beschreven werden.
We zijn ons meer bewust van integraal en gebiedsgericht te werken
Corona heeft ons regelmatig beperkt om fysiek in de kernen en wijken aanwezig te zijn. Toch heeft dit jaar ons nog bewuster gemaakt om zowel sociale als ruimtelijke ontwikkelingen binnen gebieden aan elkaar te verbinden en naar integrale oplossingen te kijken. We organiseerden de training Omgevingsgericht werken voor projectleiders, beleidsadviseur en communicatieadviseurs. Hiermee willen we de organisatie communicatiever maken. Onder meer door zo vroeg mogelijk in een traject na te denken over het betrekken van de omgeving en belanghebbenden.