We verbeteren de circulariteit van inkoopprocessen
Om de circulariteit in de grond, weg- en waterbouw en groen een impuls te geven, vond eind 2021 in samenwerking met het bedrijfsleven een bijeenkomst in de regio plaats. We willen landelijk bewezen voorbeelden en ervaringen in de regio toepassen. Door gesprekken en acties met een wederzijds belang kan er een verschil worden gemaakt.
We stimuleren lokaal (en regionaal) inkopen
Daarvoor organiseren we jaarlijks een bijeenkomst met de lokale ondernemers. Door Corona kon deze helaas opnieuw niet doorgaan.
We verbeteren de focus op sociale aspecten bij onze inkopen
Door verschillende oorzaken is de social return in 2021 nog niet geheel van de grond gekomen. We hebben een methode voorbereid om social return duidelijker op te nemen in onze aanbestedingen. Met ingang van 2022 passen we de bouwblokkenmethode toe. Wij benoemen welke bouwblokken (social return-activiteiten of verplichtingen) opgenomen kunnen of moeten worden. Een marktpartij geeft aan welke activiteit/verplichting hij op kan of wil nemen.
We handelen de bezwaren in een kortere tijd af dan in 2020
In 2021 zijn bijna 30% meer bezwaarschriften binnengekomen dan in 2020. Een groot deel kunnen we verklaren door de 20 bezwaarschriften die betrekking hadden op het vervallen van de was- en strijkservice bij de huishoudelijke hulp.
De gemiddelde doorlooptijd van de bezwaren was ruim 14 weken. Dit is zo'n 4 weken korter dan in 2020.
Omschrijving | Aantal | Toelichting | |
---|---|---|---|
Binnengekomen bezwaarschriften | 127 | Van de 127 bezwaren had Daarnaast zijn er ook nog 10 bezwaren uit 2020 behandeld. | |
Bezwaarschriften behandeld in 2021 | 113 | Over 65 bezwaarschriften heeft de commissie geadviseerd. | |
Bezwaarschriften doorgeschoven naar 2022 | 24 | ||
Ingetrokken bezwaarschriften | 48 | ||
Advies commissie | Beslissing op bezwaar | Van de gegrond verklaarde bezwaarschriften is de reden bijna altijd een onjuiste of onvolledige motivering. Dit is een belangrijk leerpunt voor de organisatie. Het college is in 2 gevallen contrair gegaan tegen het advies van de commissie. In 1 geval was er sprake van een advies om de zaak nog eens goed met elkaar te bekijken. Dit heeft geleid tot gegrond verklaring van het bezwaar. | |
Niet-ontvankelijk | 12 | 12 | |
(deels) gegrond | 11 | 9 | |
Ongegrond | 41 | 37 | |
Advies nader onderzoek | 1 | ||
Beslissing op bezwaar nog onbekend op 31-12-2021 | 7 |
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2021 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Behandelen bezwaarschriften | Afhandeling bezwaren binnen 12 weken | 70% | 25% |
Afhandeling bezwaren binnen 18 weken | 90% | 83% |
Het percentage afgehandelde bezwaren binnen 12 weken is ten opzichte van 2020 (22,5%) iets verbeterd, maar nog steeds erg laag. Een deel van de oorzaak is het thuiswerken in verband met COVID-19. Dit heeft een vertragende werking. Het percentage bezwaarschriften dat binnen 18 weken wordt afgehandeld sterk is verbeterd: 83% in 2021 ten opzichte van 52,5% in 2020.
We handelden 95% van de klachten informeel af
Volgens de Algemene wet bestuursrecht gaat het bij klachten om handelingen of gedragingen van medewerkers of bestuurders van de gemeente. Er werden in 2021 44 klachten bij het college ingediend (2020: 42), waarvan er één tussentijds is ingetrokken. De klachten hebben het meest betrekking op de teams die het meeste in contact staan met inwoners: Sociaal Domein (25%), Openbare Ruimte en Vastgoed (22,7%), het Klant Contact Centrum (20,5%) en Technisch Wijkbeheer (13,6%). Drie klachten waren op 31 december 2021 nog in behandeling.
In 2021 handelden we 95% van de klachten informeel af. Bij twee klachten is besloten deze voor advies voor te leggen aan de onafhankelijke klachtadviescommissie. Een van deze klachten is afgehandeld en ongegrond verklaard. De tweede klacht werd pas kort voor het einde van 2021 ingediend. Formele behandeling door de commissie vindt in 2022 plaats.
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2021 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Klachten | Percentage klachten dat informeel wordt afgehandeld. | > 90% | 95% |
We handelden de Wob-verzoeken sneller af dan in 2020
In 2021 ontvingen we18 Wob-verzoeken (2020: 21). Hiervan bleken er twee geen Wob-verzoek te zijn en zijn twee verzoeken ingetrokken. Op 31 december 2021 waren twee Wob-verzoeken nog in behandeling.
De gemiddelde afhandelingstermijn van de afgehandelde 12 Wob-verzoeken ligt op 4,68 weken. De afhandeling van de Wob-verzoeken heeft daarmee gemiddeld iets langer geduurd dan de wettelijke 4 weken termijn. Het thuiswerken als gevolg van COVID-19 heeft een negatief effect op de doorlooptijd, met name als het gaat om het verzamelen van de gevraagde documenten.
Niet verplichte indicator | Meetbaar resultaat 2021 | Verwacht resultaat | Behaald resultaat |
---|---|---|---|
Wob-verzoeken | Percentage Wob-verzoeken dat binnen de 4 wekentermijn wordt afgehandeld. | > 65% | 42% |
Het aantal Wob-verzoeken dat binnen 4 weken is afgehandeld ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in 2020. Het aantal verzoeken dat binnen 8 weken is afgehandeld ligt op ruim 91%. Dis is ten opzichte van 2020 een toename van 9%.